ÁKR

Általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) határozza meg.

közigazgatási eljárás egy három szakaszos eljárás:

  • az első szakasza az alapeljárás, vagy más néven elsőfokú eljárás, amely az eljárásnak mindig eleme, azaz az eljárás állandó szakasza.
  • jogorvoslati szakasz, amennyiben az arra jogosult valamilyen jogorvoslati eljárást kezdeményez,
  • a végrehajtási szakasz,

Ákr.-ben nevesített alapelveket:

  • jogszerűség elve:
  • – a szakszerűség, –
  • az egyszerűség,
  • – az ügyféllel való együttműködés és
  • – a jóhiszeműség követelményeinek megfelelően,
  • – a törvény előtti egyenlőség és az egyenlő bánásmód követelményét megtartva, indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélkül,
  • – a jogszabályban meghatározott határidőn belül, észszerű időben
  • A hivatalbóliság elve: kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat,
  • A hatékonyság elve
  • Az ügyfélre vonatkozó alapelvek: az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet,
  • A jóhiszeműség elve és a bizalmi elv

A jogszabály hatálya mindig azt mutatja meg azt, hogy egy adott jogszabályt milyen körben kell alkalmazni,

a) tárgyi; milyen típusú ügyek

b) alanyi; milyen eljárási szereplőkre kell alkalmazni hatóság/ügyfél

c) területi; pontosan hol, mely területen kell alkalmazni

d) időbeli. mikortól kell alkalmazni az adott jogszabály

Az elsőfokú eljárás a közigazgatási hatósági eljárás első szakasza, amely az eljárás megindulásától egészen a döntés meghozataláig, illetve közléséig tart.

  • a hatáskör mindig arra a kérdésre ad választ, hogy valamely ügycsoportban milyen típusú és milyen szintű közigazgatási szerv jár el
  • az illetékesség azt mutatja meg, hogy az azonos hatáskörű hatóságok közül melyik jár el.
  • hatásköri, illetékességi vita
  • ugyanabban az ügyben több hatóság állapította meg hatáskörét és illetékességét (ebben az esetben pozitív összeütközés
  • negatív összeütközés több hatóság állapította meg hatáskörének és illetékességének hiányát
  • az érdekelt hatóságok kötelesek egymás között azonnal, de legfeljebb három napon belül megkísérelni a vita eldöntését.
  • a hatóság vagy az ügyintézője nem járhat el az adott ügyben.
  • a kizárás jogintézménye.
  • abszolút, mérlegelés nélküli kizárási okok
  • relatív kizárási ok (elfogultság).
  • abszolút kizárási okok az alábbiak:
  • – az ügy elintézéséből kizárt az a személy, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti, az eljárás egyéb résztvevője és a támogató;
  • – az ügy másodfokú elintézéséből kizárt, aki az ügy elintézésében első fokon részt vett.
  • – a hatóság kizárása kapcsán az Ákr. kimondja, hogy az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti. A hatóság azonban nem válik kizárttá azért, mert a határozatban megállapított fizetési kötelezettség teljesítése az általa megjelölt számlára történik.
  • – a jegyző kizárt annak az ügynek az elintézéséből, amelyben az illetékességi területének az önkormányzata, annak szerve vagy a polgármester ügyfél.
  • – Az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek vezetőjével szemben kizárási ok merül fel.

a kérelem előterjesztésének szabályai

  • írásban vagy személyesen l
  • előterjesztésének helye mindig az illetékes hatóság vagy kormányablak
  • megérkezésének időpontjában indul.
  • alapvető tartalmi elemeit: azonosításához szükséges adatokat és elérhetőségét

a hatóságnak mindig a tartalma alapján kell elbírálnia,

Az Ákr. az eljárás három fajtáját különbözteti meg:

– az automatikus döntéshozatali eljárást, hatóság részére a kérelem benyújtásakor minden adat rendelkezésére áll,

– a sommás eljárást, illetve

  • a hiánytalanul előterjesztett kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott és
  • nincs ellenérdekű ügyfél

– a teljes eljárást

ügyintézési határidő

Az Ákr. szerint az ügyintézési határidő, ha törvény eltérően nem rendelkezik az eljárás megindulásának napján kezdődik.

Az általános ügyintézési határidő:

  • automatikus döntéshozatal esetén huszonnégy óra,
  • sommás eljárásban nyolc nap,
  • teljes eljárásban hatvan nap.

A fentiekben nevesített határidők a döntés közlését is magukban foglalják.

Az ügyet soron kívül kell elintézni, ha

  • a kiskorú ügyfél érdekeinek veszélyeztetettsége indokolja,
  • életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet elhárítása indokolja,
  • a hatóság ideiglenes biztosítási intézkedést rendelt el, vagy
  • a közbiztonság, a közrend vagy a nemzetbiztonság érdekében egyébként szükséges.

Az ügyintézési határidőbe nem számít be

  • az eljárás felfüggesztésének, szünetelésének és
  • az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama

A nyelvhasználat szabályai

  • Magyarországon a közigazgatási hatósági eljárás hivatalos nyelve a magyar.
  • más nyelv használata is lehetséges;
  • előfordulhat, hogy külföldön jár el magyar hatóság: amennyiben a konzuli tisztviselő és a külpolitikáért felelős miniszter eljárására kerül sor, az eljárás során más nyelv használata is lehetséges;
  • a települési, a területi és az országos nemzetiségi önkormányzat testülete határozatában meghatározhatja a hatáskörébe tartozó hatósági eljárás magyar nyelv melletti hivatalos nyelvét;
  • a nemzetiségi szervezet nevében eljáró személy, valamint az a természetes személy, aki a nemzetiségek jogairól szóló törvény hatálya alá tartozik, a hatóságnál használhatja nemzetiségi nyelvét. Emellett a nemzetiségi nyelven benyújtott kérelem tárgyában hozott magyar nyelvű döntést a hatóság az ügyfél kérésére a kérelemben használt nyelvre lefordítja. Ha a hatóság döntésének magyar és idegen nyelvű szövege között eltérés van, a magyar nyelvű szöveget kell hitelesnek tekinteni.
  • A hatósági igazolvány, hatósági bizonyítvány kiállítására és a hatósági nyilvántartásba történő bejegyzés módjára jogszabály eltérő nyelvhasználati szabályokat állapíthat meg
  • amennyiben a hatóság nem magyar állampolgár, a magyar nyelvet nem ismerő természetes személy ügyfél ügyében magyarországi tartózkodásának tartama alatt hivatalból indít azonnali eljárási cselekménnyel járó eljárást, vagy a természetes személy ügyfél azonnali jogvédelemért fordul a magyar hatósághoz, a hatóság gondoskodik arról, hogy az ügyfelet ne érje joghátrány a magyar nyelv ismeretének hiánya miatt. Amennyiben ezek a feltételek nem állnak fenn, a magyar nyelvet nem ismerő ügyfél − a fordítási és tolmácsolási költség előlegezése és viselése mellett – kérheti, hogy a hatóság bírálja el az anyanyelvén vagy valamely közvetítő nyelven megfogalmazott kérelmét.

Képviselet

A közigazgatási hatósági eljárásban a képviseletnek három formáját különböztetjük meg:

  • a törvényes, . ügyféltől származó jogi aktus.
  • a meghatalmazotti,
  • általános, minden eljárási cselekményre, azaz a teljes eljárásra kiterjedő,
  • vagy csak egyes eljárási cselekményekre irányuló.
  • az ügygondnoki képviseletet: nincs képviselője és ismeretlen helyen tartózkodik, vagy nem tud az ügyben eljárni, az eljáró hatóság gondoskodik

A tényállás tisztázása

legfontosabb szabályai az alábbiak:

  • ha a döntéshozatalhoz nem elegendőek a rendelkezésre álló adatok, a hatóság bizonyítási eljárást folytat le;
  • a hatósági eljárásban minden olyan bizonyíték felhasználható, amely a tényállás tisztázására alkalmas;
  • nem használható fel bizonyítékként a hatóság által, jogszabálysértéssel megszerzett bizonyíték;
  • a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani;
  • a hatóság szabadon választja meg a bizonyítás módját, és a rendelkezésre álló bizonyítékokat szabad meggyőződése szerint értékeli;
  • törvény vagy kormányrendelet közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján, meghatározott ügyekben kötelezővé teheti valamely okirat vagy más irat bizonyítási eszközként történő alkalmazását
  • nem szorulnak külön bizonyításra: ezek a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tények.

A hatóság döntései

  • határozat
  • végzést

A döntés fő szabály szerint tartalmazza:

  • azonosító részében :azonosításához szükséges adatoik
  • a rendelkező részben
  • a hatóság döntését,
  • a szakhatóság állásfoglalását,
  • a jogorvoslat igénybevételével kapcsolatos tájékoztatást és
  • a felmerült eljárási költséget,
  • indokolásban
  • a teljes eljárásra történő áttérés esetén az áttérés indokára
  • a megismerhetetlenné tett zártan kezelt és védett adatokkal együtt megállapított tényállásra, ○ a bizonyítékokra,
  • a szakhatósági állásfoglalás indokolására,
  • a mérlegelés és a döntés indokaira, valamint
  • az azt megalapozó jogszabályhelyek megjelölésére is kiterjedő indokolást
  • záró, vagy hitelesítő rész

ha törvény megengedi a fellebbezést, a hatóság döntése véglegessé válik, ha

  • ellene nem fellebbeztek, és a fellebbezési határidő letelt,
  • a fellebbezésről lemondtak vagy a fellebbezést visszavonták, vagy
  • a másodfokú hatóság az elsőfokú hatóság döntését helybenhagyta, a másodfokú döntés közlésével.

Közlés

a határozatot a hatóság közli az ügyféllel, azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, az ügyben eljárt szakhatósággal

a végzést a hatóság közli azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érint

  • elektronikus úton;
  • szóban;
  • nem az Ákr.-ben meghatározott feltételeknek megfelelő módon;
  • kézbesítés útján;
  • hatósági kézbesítő általi kézbesítés útján
  • hirdetmény útján;
  • kézbesítési ügygondnok igénybe vételével;
  • közhírré tétel útján

A hatóság jogszabályban meghatározott esetben és adattartalommal az ügyfél adatainak vagy jogainak rendszeres igazolására hatósági igazolványt ad ki

jogorvoslati szakasz

  • a hatósági eljárás második szakasza a jogorvoslati szakasz
  • Az Ákr. szerint a hatóság határozata ellen önálló jogorvoslatnak van helye,
  • míg a hatóság végzése ellen önálló jogorvoslatnak csak akkor van helye, ha azt törvény kifejezetten megengedi,
  • A jogorvoslati eljárás
  • kérelemre,
  • illetve hivatalból indulhat meg

A közigazgatási per

  • a per megindítására jogosult
  • ügyfél
  • a jogsértés megszüntetésére felszólító ügyészi felhívásban

A fellebbezés

A fellebbezés jogosultjai tekintetében az Ákr. akként rendelkezik, hogy

  • az ügyfél, vagy
  • akire a döntés rendelkezést tartalmaz,
  • az elsőfokú döntés ellen akkor fellebbezhet, ha
  • azt törvény kifejezetten megengedi
  • fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet;
  • fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni,

A másodfokú hatóság

  • a döntést helybenhagyja,
  • a fellebbezésben hivatkozott érdeksérelem miatt, vagy jogszabálysértés esetén azt megváltoztatja vagy megsemmisíti.

A végrehajtási eljárás



Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el