
ÁKR
Általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) határozza meg.
közigazgatási eljárás egy három szakaszos eljárás:
- az első szakasza az alapeljárás, vagy más néven elsőfokú eljárás, amely az eljárásnak mindig eleme, azaz az eljárás állandó szakasza.
- jogorvoslati szakasz, amennyiben az arra jogosult valamilyen jogorvoslati eljárást kezdeményez,
- a végrehajtási szakasz,
Ákr.-ben nevesített alapelveket:
- jogszerűség elve:
- – a szakszerűség, –
- az egyszerűség,
- – az ügyféllel való együttműködés és
- – a jóhiszeműség követelményeinek megfelelően,
- – a törvény előtti egyenlőség és az egyenlő bánásmód követelményét megtartva, indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélkül,
- – a jogszabályban meghatározott határidőn belül, észszerű időben
- A hivatalbóliság elve: kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat,
- A hatékonyság elve
- Az ügyfélre vonatkozó alapelvek: az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet,
- A jóhiszeműség elve és a bizalmi elv
A jogszabály hatálya mindig azt mutatja meg azt, hogy egy adott jogszabályt milyen körben kell alkalmazni,
a) tárgyi; milyen típusú ügyek
b) alanyi; milyen eljárási szereplőkre kell alkalmazni hatóság/ügyfél
c) területi; pontosan hol, mely területen kell alkalmazni
d) időbeli. mikortól kell alkalmazni az adott jogszabály
Az elsőfokú eljárás a közigazgatási hatósági eljárás első szakasza, amely az eljárás megindulásától egészen a döntés meghozataláig, illetve közléséig tart.
- a hatáskör mindig arra a kérdésre ad választ, hogy valamely ügycsoportban milyen típusú és milyen szintű közigazgatási szerv jár el
- az illetékesség azt mutatja meg, hogy az azonos hatáskörű hatóságok közül melyik jár el.
- hatásköri, illetékességi vita
- ugyanabban az ügyben több hatóság állapította meg hatáskörét és illetékességét (ebben az esetben pozitív összeütközés
- negatív összeütközés több hatóság állapította meg hatáskörének és illetékességének hiányát
- az érdekelt hatóságok kötelesek egymás között azonnal, de legfeljebb három napon belül megkísérelni a vita eldöntését.
- a hatóság vagy az ügyintézője nem járhat el az adott ügyben.
- a kizárás jogintézménye.
- abszolút, mérlegelés nélküli kizárási okok
- relatív kizárási ok (elfogultság).
- abszolút kizárási okok az alábbiak:
- – az ügy elintézéséből kizárt az a személy, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti, az eljárás egyéb résztvevője és a támogató;
- – az ügy másodfokú elintézéséből kizárt, aki az ügy elintézésében első fokon részt vett.
- – a hatóság kizárása kapcsán az Ákr. kimondja, hogy az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti. A hatóság azonban nem válik kizárttá azért, mert a határozatban megállapított fizetési kötelezettség teljesítése az általa megjelölt számlára történik.
- – a jegyző kizárt annak az ügynek az elintézéséből, amelyben az illetékességi területének az önkormányzata, annak szerve vagy a polgármester ügyfél.
- – Az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek vezetőjével szemben kizárási ok merül fel.
a kérelem előterjesztésének szabályai
- írásban vagy személyesen l
- előterjesztésének helye mindig az illetékes hatóság vagy kormányablak
- megérkezésének időpontjában indul.
- alapvető tartalmi elemeit: azonosításához szükséges adatokat és elérhetőségét
a hatóságnak mindig a tartalma alapján kell elbírálnia,
Az Ákr. az eljárás három fajtáját különbözteti meg:
– az automatikus döntéshozatali eljárást, hatóság részére a kérelem benyújtásakor minden adat rendelkezésére áll,
– a sommás eljárást, illetve
- a hiánytalanul előterjesztett kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott és
- nincs ellenérdekű ügyfél
– a teljes eljárást
ügyintézési határidő
Az Ákr. szerint az ügyintézési határidő, ha törvény eltérően nem rendelkezik az eljárás megindulásának napján kezdődik.
Az általános ügyintézési határidő:
- automatikus döntéshozatal esetén huszonnégy óra,
- sommás eljárásban nyolc nap,
- teljes eljárásban hatvan nap.
A fentiekben nevesített határidők a döntés közlését is magukban foglalják.
Az ügyet soron kívül kell elintézni, ha
- a kiskorú ügyfél érdekeinek veszélyeztetettsége indokolja,
- életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet elhárítása indokolja,
- a hatóság ideiglenes biztosítási intézkedést rendelt el, vagy
- a közbiztonság, a közrend vagy a nemzetbiztonság érdekében egyébként szükséges.
Az ügyintézési határidőbe nem számít be
- az eljárás felfüggesztésének, szünetelésének és
- az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama
A nyelvhasználat szabályai
- Magyarországon a közigazgatási hatósági eljárás hivatalos nyelve a magyar.
- más nyelv használata is lehetséges;
- előfordulhat, hogy külföldön jár el magyar hatóság: amennyiben a konzuli tisztviselő és a külpolitikáért felelős miniszter eljárására kerül sor, az eljárás során más nyelv használata is lehetséges;
- a települési, a területi és az országos nemzetiségi önkormányzat testülete határozatában meghatározhatja a hatáskörébe tartozó hatósági eljárás magyar nyelv melletti hivatalos nyelvét;
- a nemzetiségi szervezet nevében eljáró személy, valamint az a természetes személy, aki a nemzetiségek jogairól szóló törvény hatálya alá tartozik, a hatóságnál használhatja nemzetiségi nyelvét. Emellett a nemzetiségi nyelven benyújtott kérelem tárgyában hozott magyar nyelvű döntést a hatóság az ügyfél kérésére a kérelemben használt nyelvre lefordítja. Ha a hatóság döntésének magyar és idegen nyelvű szövege között eltérés van, a magyar nyelvű szöveget kell hitelesnek tekinteni.
- A hatósági igazolvány, hatósági bizonyítvány kiállítására és a hatósági nyilvántartásba történő bejegyzés módjára jogszabály eltérő nyelvhasználati szabályokat állapíthat meg
- amennyiben a hatóság nem magyar állampolgár, a magyar nyelvet nem ismerő természetes személy ügyfél ügyében magyarországi tartózkodásának tartama alatt hivatalból indít azonnali eljárási cselekménnyel járó eljárást, vagy a természetes személy ügyfél azonnali jogvédelemért fordul a magyar hatósághoz, a hatóság gondoskodik arról, hogy az ügyfelet ne érje joghátrány a magyar nyelv ismeretének hiánya miatt. Amennyiben ezek a feltételek nem állnak fenn, a magyar nyelvet nem ismerő ügyfél − a fordítási és tolmácsolási költség előlegezése és viselése mellett – kérheti, hogy a hatóság bírálja el az anyanyelvén vagy valamely közvetítő nyelven megfogalmazott kérelmét.
Képviselet
A közigazgatási hatósági eljárásban a képviseletnek három formáját különböztetjük meg:
- a törvényes, . ügyféltől származó jogi aktus.
- a meghatalmazotti,
- általános, minden eljárási cselekményre, azaz a teljes eljárásra kiterjedő,
- vagy csak egyes eljárási cselekményekre irányuló.
- az ügygondnoki képviseletet: nincs képviselője és ismeretlen helyen tartózkodik, vagy nem tud az ügyben eljárni, az eljáró hatóság gondoskodik
A tényállás tisztázása
legfontosabb szabályai az alábbiak:
- ha a döntéshozatalhoz nem elegendőek a rendelkezésre álló adatok, a hatóság bizonyítási eljárást folytat le;
- a hatósági eljárásban minden olyan bizonyíték felhasználható, amely a tényállás tisztázására alkalmas;
- nem használható fel bizonyítékként a hatóság által, jogszabálysértéssel megszerzett bizonyíték;
- a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani;
- a hatóság szabadon választja meg a bizonyítás módját, és a rendelkezésre álló bizonyítékokat szabad meggyőződése szerint értékeli;
- törvény vagy kormányrendelet közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján, meghatározott ügyekben kötelezővé teheti valamely okirat vagy más irat bizonyítási eszközként történő alkalmazását
- nem szorulnak külön bizonyításra: ezek a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tények.
A hatóság döntései
- határozat
- végzést
A döntés fő szabály szerint tartalmazza:
- azonosító részében :azonosításához szükséges adatoik
- a rendelkező részben
- a hatóság döntését,
- a szakhatóság állásfoglalását,
- a jogorvoslat igénybevételével kapcsolatos tájékoztatást és
- a felmerült eljárási költséget,
- indokolásban
- a teljes eljárásra történő áttérés esetén az áttérés indokára
- a megismerhetetlenné tett zártan kezelt és védett adatokkal együtt megállapított tényállásra, ○ a bizonyítékokra,
- a szakhatósági állásfoglalás indokolására,
- a mérlegelés és a döntés indokaira, valamint
- az azt megalapozó jogszabályhelyek megjelölésére is kiterjedő indokolást
- záró, vagy hitelesítő rész
ha törvény megengedi a fellebbezést, a hatóság döntése véglegessé válik, ha
- ellene nem fellebbeztek, és a fellebbezési határidő letelt,
- a fellebbezésről lemondtak vagy a fellebbezést visszavonták, vagy
- a másodfokú hatóság az elsőfokú hatóság döntését helybenhagyta, a másodfokú döntés közlésével.
Közlés
a határozatot a hatóság közli az ügyféllel, azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, az ügyben eljárt szakhatósággal
a végzést a hatóság közli azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érint
- elektronikus úton;
- szóban;
- nem az Ákr.-ben meghatározott feltételeknek megfelelő módon;
- kézbesítés útján;
- hatósági kézbesítő általi kézbesítés útján
- hirdetmény útján;
- kézbesítési ügygondnok igénybe vételével;
- közhírré tétel útján
A hatóság jogszabályban meghatározott esetben és adattartalommal az ügyfél adatainak vagy jogainak rendszeres igazolására hatósági igazolványt ad ki
jogorvoslati szakasz
- a hatósági eljárás második szakasza a jogorvoslati szakasz
- Az Ákr. szerint a hatóság határozata ellen önálló jogorvoslatnak van helye,
- míg a hatóság végzése ellen önálló jogorvoslatnak csak akkor van helye, ha azt törvény kifejezetten megengedi,
- A jogorvoslati eljárás
- kérelemre,
- illetve hivatalból indulhat meg
A közigazgatási per
- a per megindítására jogosult
- ügyfél
- a jogsértés megszüntetésére felszólító ügyészi felhívásban
A fellebbezés
A fellebbezés jogosultjai tekintetében az Ákr. akként rendelkezik, hogy
- az ügyfél, vagy
- akire a döntés rendelkezést tartalmaz,
- az elsőfokú döntés ellen akkor fellebbezhet, ha
- azt törvény kifejezetten megengedi
- fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet;
- fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni,
A másodfokú hatóság
- a döntést helybenhagyja,
- a fellebbezésben hivatkozott érdeksérelem miatt, vagy jogszabálysértés esetén azt megváltoztatja vagy megsemmisíti.
A végrehajtási eljárás