
jog
JOG
belső jogforrás
- a jogalkotó szerv
külső jogforrás
- jog megjelenési formáját
Országgyűlés sarkalatos törvény, törvény
Kormány, Magyar Nemzeti Bank elnöke rendelet
miniszterelnök, miniszter rendelet
önálló szabályozó szerv elnöke rendelet
helyi önkormányzat képviselő-testülete rendelet
AZ ALAPTÖRVÉNY
Alapvető szabályozási tárgykörei:
• az állam társadalmi (politikai és gazdasági) berendezkedése;
• a közhatalmi berendezkedés;
• az állam és állampolgár jogi kapcsolatai, valamint
• az alapvető jogok.
Alaptörvény elfogadására vagy módosítására irányuló javaslatot:
• a köztársasági elnök;
• a Kormány;
• országgyűlési bizottság vagy országgyűlési képviselő terjeszthet elő
A törvény
A törvényhozás joga Magyarország legfőbb népképviseleti szervét, az Országgyűlést illeti meg.
Törvény megalkotását:
• a köztársasági elnök;
• a Kormány;
• országgyűlési bizottság, vagy
• országgyűlési képviselő kezdeményezheti.
az Országgyűlésről szóló törvény és a Házszabály tartalmazza.
Az elfogadott törvényt az Országgyűlés elnöke öt napon belül aláírja, és megküldi a köztársasági elnöknek
. A köztársasági elnök a megküldött törvényt öt napon belül aláírja, és elrendeli annak kihirdetését. Az Országgyűlés elnöke a ház felhatalmazásával az elfogadott törvényt az Alaptörvénnyel való összhangjának vizsgálatára megküldheti az Alkotmánybíróságnak. Ebben az esetben viszont a házelnök a törvényt csak akkor írhatja alá és küldheti meg a köztársasági elnöknek, ha az Alkotmánybíróság nem állapított meg alaptörvény-ellenességet. Ha az Országgyűlés nem küldte meg a törvényt az Alkotmánybíróságnak, akkor ezt a köztársasági elnök teheti meg, amennyiben a törvényt vagy annak valamely rendelkezését az Alaptörvénnyel ellentétesnek tartja. Ezt nevezzük alkotmányossági vétónak
A politikai vétó jogával is. Abban az esetben, ha nem élt alkotmányossági vétóval, és a törvénnyel vagy annak valamely rendelkezésével nem ért egyet, a törvényt az aláírás előtt észrevételeinek közlésével egy alkalommal megfontolásra visszaküldheti az Országgyűlésnek.
A rendeletek
Autonóm rendelet: más néven primer vagy eredeti rendelet – olyan tárgyköröket szabályozó rendelet, amely esetében nem létezett korábban magasabb szintű szabályozás, és amelyet a jogalkotó szerv eredeti jogalkotói hatáskörében alkot meg. Az autonóm rendeletek megalkotásának jogosítványa ma Magyarországon a Kormányt mint testületet és a helyi önkormányzatokat illeti meg, a többi rendeletalkotásra jogosult tehát kizárólag törvényi felhatalmazás alapján, a felhatalmazás körében és saját feladat- és hatáskörében jogosult rendeletet kiadni.
Végrehajtási rendelet (vagy szekunder, illetve származékos rendelet): Törvényi felhatalmazáson alapuló, törvény végrehajtására megalkotott rendelet, amelynek megalkotására
a Kormány,
a Kormány tagjai,
a Magyar Nemzeti Bank elnöke,
önálló szabályozó szerv vezetője és
a helyi önkormányzatok jogosultak.
A Kormány tagjai – azaz a miniszterelnök és a miniszterek – feladatuk ellátása körében rendeleteket adhatnak ki, amelyek törvénnyel vagy a Kormány rendeletével nem lehetnek ellentétesek, és amelyeket a Magyar Közlönyben kell kihirdetni ,csak végrehajtási rendelet lehet
A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott feladatkörében rendeleteket bocsáthat ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes, és amelyet a Magyar Közlönyben ki kell hirdetni.
Önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete
Országgyűlés sarkalatos törvényben a végrehajtó hatalom körébe tartozó egyes feladat- és hatáskörök ellátására és gyakorlására önálló szabályozó szerveket hozhat létre, amelyek vezetői törvényben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben rendeletet adhatnak ki.
Ezek a rendeletek nem lehetnek ellentétesek törvénnyel, kormányrendelettel, miniszterelnöki és miniszteri rendelettel és a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletével.
A hatályos szabályozás alapján a
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke,
- Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke,
- Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke,
- Országos Atomenergia Hivatal elnöke
alkothatnak feladatkörükben ilyen típusú végrehajtási rendeletet, amelyeket a Magyar Közlönyben kell kihirdetni.
A helyi önkormányzat rendelete
A helyi önkormányzati rendeletet a képviselőtestület fogadja el, a polgármester és a jegyző írja alá.
JOGALKOTÁS MINŐSÍTETT HELYZETEKBEN
különleges jogrend kerül bevezetésre, amelyek során az egyébként rendeletalkotásra felhatalmazott szervek mellett vagy azok helyett más közhatalmi szervek is felhatalmazást kapnak a jogalkotásra
terrorveszély
rendkívüli állapot
szükségállapot
megelőző védelmi helyzet
A KÖZJOGI SZERVEZETSZABÁLYOZÓ ESZKÖZÖK
a normatív határozatot és a normatív utasítást.
Normatív határozatban szabályozhatja:-testületi szervek alkotják
• az Országgyűlés;
• a Kormány és más testületi központi államigazgatási szerv;
• az Alkotmánybíróság;
• a Költségvetési Tanács;
• szervezetét és működését, tevékenységét, valamint cselekvési programját;
• a helyi önkormányzat képviselő-testülete a saját és az általa irányított szervek tevékenységét és cselekvési programját, valamint az általa irányított szervek szervezetét és működését
. Normatív utasításban szabályozhatja: egy személy adja ki
• a köztársasági elnök;
• a miniszterelnök;
• központi államigazgatási szerv vezetője, (amely egyszemélyi vezetés alatt álló);
• az Országos Bírósági Hivatal elnöke;
• a legfőbb ügyész;
• az alapvető jogok biztosa;
• a Magyar Nemzeti Bank elnöke;
• az Állami Számvevőszék elnöke;
• a fővárosi és vármegyei kormányhivatal vezetője, valamint
• a polgármester, a jegyző a vezetése, az irányítása vagy a felügyelete alá tartozó szervek szervezetét és működését, valamint tevékenységét.
Normatív utasítást adhat ki az alábbiak hivatali szervezetének a vezetője:
• az Országgyűlés;
• a köztársasági elnök;
• az Alkotmánybíróság;
• az alapvető jogok biztosa;
• az önálló szabályozó szerv, valamint
• a minisztérium, ami a szerv állományába tartozó személyekre kötelező.
A jogszabályok akkor tekinthetők érvényesnek
1) azt az adott jogforrás tekintetében jogalkotásra felhatalmazott szerv alkotta meg;
2) a jogszabály illeszkedik a jogforrási hierarchiába;
3) a jogalkotási eljárás során betartották az adott jogszabály megalkotására irányadó eljárási szabályokat, és
4) a jogszabályt megfelelően kihirdették.
A hatályosság azt jelenti, hogy az adott jogszabály alkalmazható, végrehajtható
Tárgyi hatály: A tárgyi hatály arra a kérdésre ad választ, hogy milyen ügyben kell alkalmazni
Területi hatály: Hol alkalmazható a jogszabály
Személyi hatály: Kire alkalmazható a jogszabály
Időbeli hatály: Mikor kell alkalmazni a jogszabályt
- azonnali hatály
- visszaható hatály
- jövőbeli hatály
Hatályvesztés:
1. Jogszabály hatályon kívül helyezi,
2. Határidő lejár
3. AB, bíróság
megsemmisíti.
A nemzetközi jog és a magyar jog viszonya
hazánk elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait.
jogszabályban történő kihirdetésükkel válnak a magyar jogrendszer részévé.Ide írhatsz...