
közigazgatás
közigazgatás
A közigazgatás szervezetrendszerét alapvetően két részre oszthatjuk:
• központi és
• helyi-területi igazgatásra.
Központi kormányzati igazgatási szervek KIT Kormányzati Igazgatási Törény
- Kormány,
- minisztériumok,
- kormányzati főhivatalok
- központi hivatalok
Különleges jogállású szervek KTTV Közszolgálati tisztviselő tv
• önálló szabályozó szervek,
• autonóm államigazgatási szervek
Rendvédelmi szervek KÜT
• rendvédelmi szervek
• Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat
Kormány
Kormány a miniszterelnökből és a miniszterekből álló általános hatáskörű központi államigazgatási szerv. Az általános hatáskör azt jelenti, hogy a közigazgatás valamenynyi ágával foglalkozik.
üléseire általában hetenként egyszer
szavazati joggal vesznek részt a Kormány tagjai,
tanácskozási joggal az állandó meghívottak, az előterjesztők és a miniszterelnök által meghívott személyek
Kormány ülésére benyújtott minden előterjesztést előzetesen közigazgatási államtitkári értekezleten kell megtárgyalni,
kabineteket hozhat létre
- kiemelt fontosságú társadalompolitikai, gazdaságpolitikai vagy nemzetbiztonsági ügyekben a Kormány ülései előtti állásfoglalásra jogosult
- kabinet tagjai a feladatkörükben érintett miniszterek, valamint a miniszterelnök által kijelölt személyek
kormánybizottságok
Kormány a hatáskörébe tartozó jelentős, több minisztérium feladatkörét érintő feladatok összehangolt megoldásának irányítására
tagjai a feladatkörükben érintett miniszterek
ügydöntő jogkörrel nem rendelkezik.
A minisztériumok
miniszter munkaszerve
a Kormány irányítása alatt álló különös hatáskörű államigazgatási szerv.
A miniszter
- vezeti a minisztériumot;
- e feladatkörében irányítja az államtitkár és a közigazgatási államtitkár tevékenységét,
- valamint dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
Miniszterelnöki Kabinetiroda.
minisztériumok közül a miniszterelnök munkaszervezeteként működik
Miniszterelnöki Kormányiroda
nem önálló közigazgatási szerv, hanem a Miniszterelnöki Kabinetiroda része.
minisztériumban a politikai miniszter, az államtitkár
és a szakmai vezetők a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, valamint a minisztérium tisztviselői állománya.
A miniszter
A miniszter
- vezeti a minisztériumot;
- e feladatkörében irányítja az államtitkár és a közigazgatási államtitkár tevékenységét,
- valamint dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
A minisztériumot politikai
felsővezető, a miniszter vezeti, aki tagja a Kormánynak.
A minisztereket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és menti fel.
A kinevezés feltételei:
• a büntetlen előélet és
• az országgyűlési képviselők választásán választható legyen
A miniszter jogosult részt venni és felszólalni a parlamentben, de az Országgyűlés és az országgyűlési bizottság az ülésén való megjelenésre is kötelezheti őt
A miniszteri kabinet a miniszter bizalmas titkársága, amely működését a miniszter hivatalba lépésekor kezdi meg. Legfontosabb feladatai a miniszter politikai döntéseinek előkészítése, a miniszter nemzetközi kapcsolatainak szervezése, valamint a miniszter felkészítése a Kormány és a parlament üléseire.ű
Miniszteri biztos
- eshetőlegesen működik a minisztériumban.
- A miniszter normatív utasítással kiemelt fontosságú feladat ellátására miniszteri biztost nevezhet ki, legfeljebb hat hónapra.
A miniszter megbízatása megszűnik:
• a miniszterelnök megbízatásának megszűnésével;
• lemondásával;
• felmentésével;
• halálával.
ügyvezető miniszterként
Kormány megbízatásának megszűnésétől az új miniszter kinevezéséig
rendeletet azonban csak halaszthatatlan esetben alkothat.
Az államtitkár
politikai felsővezető
miniszterelnöknek a miniszter véleménye kikérését követően tett javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki.
A kinevezés feltételei:
• a büntetlen előélet és
• az országgyűlési képviselők választásán választható legyen
államtitkárok egy része valamilyen ágazatért felelős,
van olyan államtitkár, aki a miniszterhelyettesi pozíciót tölti be.
parlamenti államtitkár legfontosabb feladata a miniszter politikai jellegű helyettesítése az Országgyűlés és a Kormány ülésein. A minisztert rendelet kiadásában azonban nem lehet helyettesíteni.
A közigazgatási államtitkár
szakmai felsővezető.
vezeti a minisztérium hivatali szervezetét.
gyakorolja a munkáltatói jogokat a minisztérium állományába tartozó tisztviselők felett
közigazgatási államtitkár tekintetében a munkáltatói jogokat a miniszter gyakorolja.
Feltétel
- büntetlen előéletű,
- az országgyűlési képviselők választásán választható személy kinevezhető,
- aki jogász mesterképzési szakon szerzett szakképzettséggel
- vagy közigazgatási mesterképzési szakon szerzett okleveles közigazgatási szakértő,
- vagy okleveles közigazgatási menedzser szakképzettséggel
- vagy gazdaságtudományok képzési területen alapvagy mesterképzésben szerzett közgazdász szakképzettséggel,
- vagy felsőfokú végzettséggel és a feladat- és hatáskörének megfelelő szakirányú szakképzettséggel rendelkezik.
miniszterelnöknek a miniszter kezdeményezése alapján tett javaslatára a köztársasági elnök határozatlan időre nevezi ki.
A közigazgatási államtitkár megbízatása nem szűnik meg a kormány megbízatásának megszűnésével.
A helyettes államtitkár
A helyettes államtitkár a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően irányítja a miniszter feladat- és hatáskörének a minisztérium szervezeti és működési szabályzatában meghatározott része tekintetében a szakmai munkát, valamint dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
miniszter javaslatára a miniszterelnök határozatlan időre nevezi ki,
Feltétel
- büntetlen előéletű,
- az országgyűlési képviselők választásán választható személy kinevezhető,
- aki jogász mesterképzési szakon szerzett szakképzettséggel
- vagy közigazgatási mesterképzési szakon szerzett okleveles közigazgatási szakértő,
- vagy okleveles közigazgatási menedzser szakképzettséggel
- vagy gazdaságtudományok képzési területen alapvagy mesterképzésben szerzett közgazdász szakképzettséggel,
- vagy felsőfokú végzettséggel és a feladat- és hatáskörének megfelelő szakirányú szakképzettséggel rendelkezik.
A helyettes államtitkárok nem kizárólagosan a közigazgatási államtitkár, hanem az államtitkár irányítása alá is tartozhatnak
Miniszterelnöki Kormányiroda.
A közigazgatási személyzetpolitika kiemelt szereplője a kormányzati személyügyi igazgatás központi feladatait ellátó szerv
A miniszterelnök kormányzati igazgatási munkaszervezeteként, a Miniszterelnöki Kabinetiroda részeként működő szerv, amelynek élén közigazgatási államtitkár áll,
Az autonóm államigazgatási szervek
- nem tartoznak a kormány irányítása alá,
- törvény által létrehozott
- egyszemélyi vezetés alatt álló szervek.
- vezetői nem alkothatnak jogszabályt, de kiadhatnak közjogi szervezetszabályozó eszközt.
Közbeszerzési Hatóság;
Integritás Hatóság;
Gazdasági Versenyhivatal;
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság;
Nemzeti Választási Iroda;
Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság;
Szuverenitásvédelmi Hivatal.
A kormányzati főhivatalok
- Országgyűlés, vagyis szintén törvény által létrehozott,
- Kormány irányítása alatt működő központi államigazgatási szerv.
- felügyeletét a miniszterelnök által kijelölt miniszter látja el
- főhivatalt felügyelő miniszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki és menti fel.
A Kit. a következő kormányzati főhivatalokat sorolja fel:
• Központi Statisztikai Hivatal;
• Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala.
A központi hivatalok
- kormány hozza létre kormányrendelet által
- főszabályként miniszter irányítása alatt működik.
- Törvénnyel központi hivatal csak akkor hozható létre, ha a központi hivatal rendvédelmi feladatokat lát el. Ez utóbbira példa a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
• Magyar Államkincstár;
• Országos Kórházi Főigazgatóság;
• Oktatási Hivatal;
• Kormányzati Ellenőrzési Hivatal.
Rendvédelmi szervek
- társadalmi béke megőrzésére,
- az állam külső és belső védelmének biztosítására,
- a társadalomellenes cselekvések megelőzésére, üldözésére irányul.
- tagjaik egyenruha-viselésre kötelezettek fegyverviselésre jogosultak
Az önálló szabályozó szervek
- Országgyűlés sarkalatos törvényben,
- a végrehajtó hatalom körébe tartozó egyes feladat- és hatáskörök ellátására és gyakorlására hozhatja létre.
- évente beszámolással Országgyűlés felé
- rendeletet ad ki, amely törvénnyel, kormányrendelettel, miniszterelnöki rendelettel, miniszteri rendelettel és a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletével nem lehet ellentétes.
Önálló szabályozó szervek a következők:
• Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság;
• Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal;
• Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága;
• Országos Atomenergia Hivata
A dekoncentrált szervek
helyi önkormányzatok függetlenek lettek a központi hatalomtól,
Általában megyei szinten jöttek létre, de regionális vagy városi szintű dekoncentrált szervek is működtek, illetve működnek. Ilyenek például a
Magyar Államkincstár
vagy a NAV területi igazgatóságai.
jellemzői a következők:
• különös hatáskörrel rendelkeznek (kivétel a fővárosi és a vármegyei kormányhivatalok);
• valamilyen központi államigazgatási szerv területi (esetleg helyi) szinten működő szervei;
• hatósági jogkörük van, tehát engedélyeznek, tilthatnak, bírságolhatnak.
A fővárosi és vármegyei kormányhivatal
- 2011. január 1-jétől
- a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve a fővárosi és megyei kormányhivatal
- A kormányhivatal főispán által közvetlenül vezetett szervezeti egységekre,
- valamint járási (a fővárosban fővárosi kerületi) hivatalokra tagozódik. A járási hivatal vezetője a járási hivatalvezető.
- A kormányhivatal élén politikai vezető, a főispán áll.
- A járási hivatal vezetője a járási hivatalvezető, aki szakmai vezető.
- fővárosi és vármegyei kormányhivatal hivatali szervezetét szakmai felsővezető, a főigazgató vezeti.
- főispánt távolléte vagy akadályoztatása esetén a főigazgató helyettesíti.
- A főigazgatót munkájában általános helyettesként szakmai vezető az igazgató segíti.
- fővárosi és vármegyei kormányhivatal útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét.
- k kizárólag a jogszerűségét vizsgálhatja
- önkormányzat gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását kezdeményezheti az Állami Számvevőszéknél.
Feladat:
- koordinációs,
- ellenőrzési,
- informatikai tevékenységet,
- valamint képzést, továbbképzést szervező, összehangoló
- a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásáról
- közigazgatás korszerűsítésével,
- az e-közigazgatás kialakításával kapcsolatos feladatok területi összehangolásában, szervezésében.
kormányablak
kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálatot működtetnek,
járási (kerületi) hivatalokban működnek.
A járási, kerületi hivatalok
- 2013. január 1
- székhelyeit, illetve a járási hivatalok illetékességi területét Kormányrendelet határozza meg.
- járási hivatalok a vármegyei kormányhivatal kirendeltségeiként működnek
- A járási hivatalt a járási hivatalvezető vezeti a főispán szakmai irányítása mellett
- főispán javaslatára a Miniszterelnökséget vezető miniszter nevezi ki és menti fel
- az nevezhető ki,
- aki büntetlen előéletű,
- az országgyűlési képviselők választásán választható,
- felsőfokú végzettséggel
- s legalább öt év közigazgatási gyakorlattal rendelkezik,
- vagy vezetői beosztásban három év gyakorlattal rendelkezik.
- hivatalvezető-helyettes
- határozatlan időre kinevezett állami tisztviselő.
- A hivatalvezető-helyettest a hivatalvezető javaslatára a főispán nevezi ki és menti fel.
- A hivatalvezető-helyettesi kinevezés feltétele a törvényben meghatározott felsőfokú végzettség, valamint legalább egy év vezetői gyakorlat.
A járási hivatal feladat- és hatásköre
- A járási hivatal a főispán irányítása mellett közreműködik
- a kormányhivatal koordinációs,
- ellenőrzési,
- informatikai,
- valamint képzést, továbbképzést szervező,
- összehangoló feladatainak ellátásában.
A járási hivatal vezetője
• vezeti a járási hivatalt,
• gyakorolja a járási hivatal feladat- és hatásköreit,
• gondoskodik – a főispán által meghatározott keretek és feltételek között – a járási hivatal szakmai feladatellátásáról,
• a a fővárosi és megyei kormányhivatal fővárosi és megyei kormányhivatal gondoskodik a főispán által meghatározott belső szabályzatok elkészítéséről,
• ellátja a járási hivatal üzemeltetésével összefüggő feladatokat.
HELYI ÖNKORMÁNYZATOK
- A helyi önkormányzatok decentralizált szervek,
- amelyek a központi hatalomtól függetlenek,
- törvény által védett jogokkal rendelkeznek,
- a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében működnek.
- A helyi önkormányzatok függetlenek,
- autonómok,
- egymáshoz képest is mellérendeltségi viszonyban vannak.
Az önkormányzati jogokat az Alaptörvény sorolja fel:
• rendeletet alkot;
• határozatot hoz;
• önállóan igazgat;
• meghatározza szervezeti és működési rendjét;
• gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat;
• meghatározza költségvetését, annak alapján önállóan gazdálkodik;
• vagyonával és bevételeivel – kötelező feladatai ellátásának veszélyeztetése nélkül – vállalkozást folytathat;
• dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről;
• önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat;
• a feladat- és hatáskörrel rendelkező szervtől tájékoztatást kérhet, döntést kezdeményezhet, véleményt nyilváníthat;
• szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdekképviseleti szövetséget hozhat létre, feladat- és hatáskörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek;
• törvényben meghatározott további feladat- és hatásköröket gyakorol.
kötelező feladat
- A törvény előírhat az önkormányzatok számára kötelezően ellátandó feladatok
- feladat- és hatáskör megállapításánál differenciálni köteles
Kötelező feladatok lehetnek például:
• településfejlesztés, településrendezés;
• köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás;
• egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
• óvodai ellátás;
• ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés;
• helyi közösségi közlekedés biztosítása
önként vállalt
- amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe
- nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását,
- továbbá finanszírozása a saját bevételek vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
átvállalt állami feladat
- állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat.
- A megállapodásban rendelkezni kell a feladatellátás finanszírozásáról.
A helyi közbiztonsággal kapcsolatos önkormányzati feladat
- törvény alapján jogosult szervezet létrehozásával is gondoskodhat.
- területe szerint illetékes vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitánysággal kötött írásbeli együttműködési megállapodás alapján, a rendőrség szakmai felügyeletével végzi.
Államigazgatási feladat- és hatáskörök
- kormányrendelet a polgármester, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal ügyintézője számára államigazgatási feladat- és hatáskört állapíthat meg.
- ellátásukhoz szükséges költségvetési támogatást a központi költségvetés biztosítja,
- másfelől ebben az esetben a polgármestert, a jegyzőt vagy a polgármesteri hivatal ügyintézőjét a képviselő-testület nem utasíthatja, és döntésüket nem bírálhatja felül
- anyakönyvi ügyek,
- az ipar- és kereskedelmi igazgatási,
- a birtokvédelmi feladatok,
- hagyatéki eljárás.
. A képviselő-testület
- évente legalább hat ülést tart.
- ülést össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének indítványára.
- elnöke a polgármester,aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését.
- A képviselő-testület ülése nyilvános, de vannak olyan esetek, amikor zárt ülést tart (például vezetői megbízás adása, összeférhetetlenségi ügy tárgyalása, fegyelmi eljárás megindítása).
- határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.
- A javaslat elfogadásához a jelen levő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
- Vannak olyan esetek is, amikor minősített többség kell a döntéshez. Az önkormányzatnál a minősített többség az összes megválasztott képviselő több mint felének szavazatát jelenti. Ilyen például az önkormányzati rendelet elfogadása
- rendeletet alkot, amely más jogszabállyal nem lehet ellentétes
- képviselő-testület hivatalos lapjában vagy a helyben szokásos módon ki kell hirdetni
- kihirdetését követően haladéktalanul meg kell küldeni a kormányhivatalnak
- A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a határozatképesség
szempontjából települési képviselőnek kell tekinteni.
Bizottságok
- A bizottság meghatározott feladatra létrehozott testület, amely tagjainak több mint a fele önkormányzati képviselő.
- előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
- A képviselő-testület döntési jogot adhat bizottságainak, és felülvizsgálhatja a bizottság döntését, illetve önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának.
- A képviselő-testület saját maga határozza meg bizottsági szervezetét és választja meg bizottságait.
- A száz vagy a száznál kevesebb lakosú településen nem jön létre bizottság, hiszen a bizottság feladatait a képviselő-testület látja el az ilyen kis községekben. Az ezer főt meg nem haladó lakosú településen a kötelező bizottsági feladatokat egy bizottság is elláthatja. Vannak kötelezően felállítandó bizottságok is. Ilyen például a pénzügyi bizottság, amelyet a kétezernél több lakosú településen kell létrehozni.
Részönkormányzat
- A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatában településrészi önkormányzatot hozhat létre települési képviselőkből és más választópolgárokból.
- A településrészi önkormányzati testület vezetője települési képviselő.
- településrészt érintő ügyekben egyes hatásköreit átruházhatja a településrészi önkormányzatra, anyagi eszközöket adhat számára.
A polgármester és az alpolgármester
- polgármester tagja a képviselő-testületnek,
- a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
- A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, munkabérét a jogszabály keretei között határozza meg.
- felette a munkáltatói jogokat a testület gyakorolja
- polgármesteri tisztség, ahogyan említettük, összeférhetetlen bizonyos megbízatásokkal, tisztségekkel (például nem lehet miniszter, bíró, jegyző, központi államigazgatási szerv tisztviselője, országgyűlési képviselő).
- tisztségét főállásban vagy társadalmi megbízatásban látja el.
A polgármester legfontosabb hatásköre, hogy
• irányítja a polgármesteri hivatalt;
• dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;
• gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében.
Alpolgármester
- a képviselő-testület a polgármester javaslatára,
- titkos szavazással választja;
- több alpolgármestert is választhat.
- A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg.
- Azon alpolgármester, akit nem a testület tagjai közül választottak, nem tagja a képviselő-testületnek, de annak ülésein tanácskozási joggal részt vehet.
A jegyző
- pályázat alapján
- határozatlan időre
- a törvényesség őre,
- vezeti a képviselő-testület hivatalát (polgármesteri hivatalt),
- ő az államigazgatási feladatok első számú címzettje.
feladatai a következők:
• gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;
• a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
• gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében (a kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben — a polgármester egyetértése szükséges);
• döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
• dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;
• tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;
• dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
.A polgármester kinevezi a jegyző javaslatára az aljegyzőt a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
A polgármesteri hivatal – közös önkormányzati hivatal
- hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.
- közös önkormányzati hivatalt hoznak létre azok a járáson belüli községi önkormányzatok, amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól, és a községek lakosságszáma nem haladja meg a kétezer főt.