
KÖZIGAZGATÁSI JOGALKALMAZÁS
KÖZIGAZGATÁSI JOGALKALMAZÁS
A jogalkalmazás
olyan állami tevékenység, amelyet állami szervek vagy valamilyen jogszabályi felhatalmazás alapján más, nem állami szervek végezhetnek
- állami tevékenység ●
- állami szervek vagy valamilyen jogszabályi felhatalmazás alapján más, nem állami szervek ●
- közhatalom birtokában ●
- egyedi ügyekben ●
- jogszabályi felhatalmazás alapján ●
- meghatározott jogi keretek között ●
- döntés
- közfeladat megvalósítását szolgálják,
- jogvédelmi célú jogalkalmazó tevékenység körébe tartoznak.
- a jogalkalmazás eredményeként kibocsátott közigazgatási aktus a jövőre nézve hoz létre jogokat, illetve állapít meg kötelezettségeket;
bírói közigazgatási
- Igazságszolgáltatói hatalmi ág
- jogvédelem (ellenérdekű felek jogvitájának feloldása jogi eszközökkel)
- múltbeli tényállás
- kérelemre
- peres eljárási törvények (Pp, Kp)
- sajátos eljárási alapelvek
- tárgyalás
- ellenőrzi a közigazgatási eljárást
közigazgatási
- végrehajtói hatalmi ág
- jogszabályok betartatása
- jogok, kötelezettségek a jövőre
- kérelemre, hivatalból
- peren kívüli
- sajátos eljárási alapelvek
- a bírói döntés kötelező a közigazgatásra
A közigazgatási jogalkalmazási folyamat három fő szakaszra osztható:
- a jogalkalmazói eljárás megindításának szakasza;
- - kérelemre vagy hivatalból - az adott ügyre vonatkozó jogszabályok feltárása
- a tényállás tisztázásának és a döntés előkészítésének szakasza
- - a rendelkezésre álló adatok, tények bizonyítékok áttekintése - további információ beszerzése - a jogilag releváns tények kiválasztása
- a döntés meghozatalának és közlésének a szakasza.
- - határozat vagy végzés - a döntés közlése
hatósági jogalkalmazói tevékenység,
mely a közigazgatási jogalkalmazásnál szűkebb fogalom, hiszen az ilyen tevékenységet hatósági minőségben eljáró közigazgatási szervek végzik
hatóság a jogi normák előírásait a közigazgatási hierarchián kívül álló jogalanyokkal szemben, közhatalom birtokában érvényesíti.
A közigazgatási eljárás egy három szakaszos eljárás:
- ● alapeljárás (első fokú eljárás, szükségképpeni szakasz);
- ● jogorvoslati szakasz (lehetséges szakasz, ha az arra jogosult valamilyen jogorvoslati eljárást kezdeményez és az Ákr., vagy ágazati törvény kifejezetten megengedi);
- ● végrehajtási szakasz (csak bizonyos feltételek fennállása esetén lehetséges szakasz)
közigazgatási hatósági eljárás alapelvei,
a) jogszerűség elve:
– a szakszerűség,
– az egyszerűség, – az ügyféllel való együttműködés és
– a jóhiszeműség követelményeinek megfelelően,
– a törvény előtti egyenlőség és az egyenlő bánásmód követelményét megtartva, indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélkül,
– a jogszabályban meghatározott határidőn belül, észszerű időben jár el.
b) A hivatalbóliság elve vagy más néven ex officio alapelve szerint a hatóság a kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat, a kérelemre indult eljárást jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén folytathatja. Hivatalból állapítja meg a tényállást, határozza meg a bizonyítás módját és terjedelmét, valamint az Ákr. keretei között felülvizsgálhatja a saját és a felügyelete alá tartozó hatóság döntését és eljárását.24
c) A hatékonyság elve szerint a hatóság a hatékonyság érdekében úgy szervezi meg a tevékenységét, hogy az az eljárás valamennyi résztvevőjének a legkevesebb költséget okozza, és − a tényállás tisztázására vonatkozó követelmények sérelme nélkül, a fejlett technológiák alkalmazásával − az eljárás a lehető leggyorsabban lezárható legyen.25
d) Az ügyfélre vonatkozó alapelvek egy alapelvcsoportot képeznek: ebben az alapelvcsoportban − a címével ellentétben – nem csak az ügyfélre, hanem az eljárás egyéb résztvevőjére nézve is találhatunk alapelveket. Az Ákr. ugyanis kimondja, hogy az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet, illetve a hatóság biztosítja az ügyfél, továbbá a tanú, a hatósági tanú, a szakértő, a tolmács, a szemletárgy birtokosa és az ügyfél képviselője − vagyis az eljárás egyéb résztvevője – számára, hogy jogaikat és kötelezettségeiket megismerhessék, és előmozdítja az ügyféli jogok gyakorlását.26
e) A jóhiszeműség elve és a bizalmi elv alapján az Ákr. kimondja, hogy az eljárás valamenynyi résztvevője köteles jóhiszeműen eljárni és a többi résztvevővel együttműködni. Ezen túlmenően senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére
a hatály fajtái:
a) tárgyi;
b) alanyi;
- ex lege ügyfélfogalmat is: ez azt jelenti, hogy törvény vagy kormányrendelet meghatározott ügyfajtában megállapíthatja az olyan személyek és szervezetek körét, akik (amelyek) a jogszabály erejénél fogva ügyfélnek minősülnek.
c) területi;
d) időbeli
az eljárás megindulásától egészen a döntés meghozataláig, illetve közléséig tart.
- a hatáskör mindig arra a kérdésre ad választ, hogy valamely ügycsoportban milyen típusú és milyen szintű közigazgatási szerv jár el
- az illetékesség azt mutatja meg, hogy az azonos hatáskörű hatóságok közül melyik jár el.
- hatásköri, illetékességi vita
- ugyanabban az ügyben több hatóság állapította meg hatáskörét és illetékességét (ebben az esetben pozitív összeütközés
- negatív összeütközés több hatóság állapította meg hatáskörének és illetékességének hiányát
- az érdekelt hatóságok kötelesek egymás között azonnal, de legfeljebb három napon belül megkísérelni a vita eldöntését.
a hatóság vagy az ügyintézője nem járhat el az adott ügyben.:a kizárás jogintézménye
- abszolút, mérlegelés nélküli kizárási okok
- relatív kizárási ok (elfogultság).
- abszolút kizárási okok az alábbiak:
- – az ügy elintézéséből kizárt az a személy, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti, az eljárás egyéb résztvevője és a támogató;
- – az ügy másodfokú elintézéséből kizárt, aki az ügy elintézésében első fokon részt vett.
- – a hatóság kizárása kapcsán az Ákr. kimondja, hogy az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti. A hatóság azonban nem válik kizárttá azért, mert a határozatban megállapított fizetési kötelezettség teljesítése az általa megjelölt számlára történik.
- – a jegyző kizárt annak az ügynek az elintézéséből, amelyben az illetékességi területének az önkormányzata, annak szerve vagy a polgármester ügyfél.
- – Az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek vezetőjével szemben kizárási ok merül fel.
a kérelem előterjesztésének szabályai
- írásban vagy személyesen l
- előterjesztésének helye mindig az illetékes hatóság vagy kormányablak
- megérkezésének időpontjában indul.
- alapvető tartalmi elemeit: azonosításához szükséges adatokat és elérhetőségét
a hatóságnak mindig a tartalma alapján kell elbírálnia,
Az Ákr. az eljárás három fajtáját különbözteti meg:
– az automatikus döntéshozatali eljárást, hatóság részére a kérelem benyújtásakor minden adat rendelkezésére áll, 24 óra
– a sommás eljárást, illetve 8 nap
- a hiánytalanul előterjesztett kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott és
- nincs ellenérdekű ügyfél
– a teljes eljárást 60 nap
ügyintézési határidő
Az Ákr. szerint az ügyintézési határidő, ha törvény eltérően nem rendelkezik az eljárás megindulásának napján kezdődik.
Az általános ügyintézési határidő:
- automatikus döntéshozatal esetén huszonnégy óra,
- sommás eljárásban nyolc nap,
- teljes eljárásban hatvan nap.
A fentiekben nevesített határidők a döntés közlését is magukban foglalják.
Az ügyet soron kívül kell elintézni, ha
- a kiskorú ügyfél érdekeinek veszélyeztetettsége indokolja,
- életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet elhárítása indokolja,
- a hatóság ideiglenes biztosítási intézkedést rendelt el, vagy
- a közbiztonság, a közrend vagy a nemzetbiztonság érdekében egyébként szükséges.
Az ügyintézési határidőbe nem számít be
- az eljárás felfüggesztésének, szünetelésének és
- az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama
A nyelvhasználat szabályai
- Magyarországon a közigazgatási hatósági eljárás hivatalos nyelve a magyar.
- más nyelv használata is lehetséges;
- előfordulhat, hogy külföldön jár el magyar hatóság: amennyiben a konzuli tisztviselő és a külpolitikáért felelős miniszter eljárására kerül sor, az eljárás során más nyelv használata is lehetséges;
- a települési, a területi és az országos nemzetiségi önkormányzat testülete határozatában meghatározhatja a hatáskörébe tartozó hatósági eljárás magyar nyelv melletti hivatalos nyelvét;
- a nemzetiségi szervezet nevében eljáró személy, valamint az a természetes személy, aki a nemzetiségek jogairól szóló törvény hatálya alá tartozik, a hatóságnál használhatja nemzetiségi nyelvét. Emellett a nemzetiségi nyelven benyújtott kérelem tárgyában hozott magyar nyelvű döntést a hatóság az ügyfél kérésére a kérelemben használt nyelvre lefordítja. Ha a hatóság döntésének magyar és idegen nyelvű szövege között eltérés van, a magyar nyelvű szöveget kell hitelesnek tekinteni.
- A hatósági igazolvány, hatósági bizonyítvány kiállítására és a hatósági nyilvántartásba történő bejegyzés módjára jogszabály eltérő nyelvhasználati szabályokat állapíthat meg
- amennyiben a hatóság nem magyar állampolgár, a magyar nyelvet nem ismerő természetes személy ügyfél ügyében magyarországi tartózkodásának tartama alatt hivatalból indít azonnali eljárási cselekménnyel járó eljárást, vagy a természetes személy ügyfél azonnali jogvédelemért fordul a magyar hatósághoz, a hatóság gondoskodik arról, hogy az ügyfelet ne érje joghátrány a magyar nyelv ismeretének hiánya miatt. Amennyiben ezek a feltételek nem állnak fenn, a magyar nyelvet nem ismerő ügyfél − a fordítási és tolmácsolási költség előlegezése és viselése mellett – kérheti, hogy a hatóság bírálja el az anyanyelvén vagy valamely közvetítő nyelven megfogalmazott kérelmét.
Képviselet
A közigazgatási hatósági eljárásban a képviseletnek három formáját különböztetjük meg:
- a törvényes, . ügyféltől származó jogi aktus.ex lege
- a meghatalmazotti,
- általános, minden eljárási cselekményre, azaz a teljes eljárásra kiterjedő,
- vagy csak egyes eljárási cselekményekre irányuló.
- az ügygondnoki képviseletet: nincs képviselője és ismeretlen helyen tartózkodik, vagy nem tud az ügyben eljárni, az eljáró hatóság gondoskodik
A tényállás tisztázása
legfontosabb szabályai az alábbiak:
- ha a döntéshozatalhoz nem elegendőek a rendelkezésre álló adatok, a hatóság bizonyítási eljárást folytat le;
- a hatósági eljárásban minden olyan bizonyíték felhasználható, amely a tényállás tisztázására alkalmas;
- nem használható fel bizonyítékként a hatóság által, jogszabálysértéssel megszerzett bizonyíték;
- a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani;
- a hatóság szabadon választja meg a bizonyítás módját, és a rendelkezésre álló bizonyítékokat szabad meggyőződése szerint értékeli;
- törvény vagy kormányrendelet közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján, meghatározott ügyekben kötelezővé teheti valamely okirat vagy más irat bizonyítási eszközként történő alkalmazását
- nem szorulnak külön bizonyításra: ezek a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tények.
A hatóság döntései
- határozat
- végzést
A döntés fő szabály szerint tartalmazza:
- azonosító részében :azonosításához szükséges adatoik
- a rendelkező részben
- a hatóság döntését,
- a szakhatóság állásfoglalását,
- a jogorvoslat igénybevételével kapcsolatos tájékoztatást és
- a felmerült eljárási költséget,
- indokolásban
- a teljes eljárásra történő áttérés esetén az áttérés indokára
- a megismerhetetlenné tett zártan kezelt és védett adatokkal együtt megállapított tényállásra, ○ a bizonyítékokra,
- a szakhatósági állásfoglalás indokolására,
- a mérlegelés és a döntés indokaira, valamint
- az azt megalapozó jogszabályhelyek megjelölésére is kiterjedő indokolást
- záró, vagy hitelesítő rész
ha törvény megengedi a fellebbezést, a hatóság döntése véglegessé válik, ha
- ellene nem fellebbeztek, és a fellebbezési határidő letelt,
- a fellebbezésről lemondtak vagy a fellebbezést visszavonták, vagy
- a másodfokú hatóság az elsőfokú hatóság döntését helybenhagyta, a másodfokú döntés közlésével.
Közlés
a határozatot a hatóság közli az ügyféllel, azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, az ügyben eljárt szakhatósággal
a végzést a hatóság közli azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érint
- elektronikus úton;
- szóban;
- nem az Ákr.-ben meghatározott feltételeknek megfelelő módon;
- kézbesítés útján;
- hatósági kézbesítő általi kézbesítés útján
- hirdetmény útján;
- kézbesítési ügygondnok igénybe vételével;
- közhírré tétel útján
A hatóság jogszabályban meghatározott esetben és adattartalommal az ügyfél adatainak vagy jogainak rendszeres igazolására hatósági igazolványt ad ki
jogorvoslati szakasz
- a hatósági eljárás második szakasza a jogorvoslati szakasz
- Az Ákr. szerint a hatóság határozata ellen önálló jogorvoslatnak van helye,
- míg a hatóság végzése ellen önálló jogorvoslatnak csak akkor van helye, ha azt törvény kifejezetten megengedi,
- A jogorvoslati eljárás
- kérelemre,
- illetve hivatalból indulhat meg
- a közigazgatási per,
- a fellebbezési eljárás. ●
Hivatalból induló jogorvoslati eljárások:
- a döntés módosítása vagy visszavonása a hatóság saját hatáskörében,
- a felügyeleti eljárás,
- az ügyészségről szóló törvény szerinti ügyészi felhívás és fellépés nyomán indított eljárás.
A közigazgatási per
- a per megindítására jogosult
- ügyfél
- a jogsértés megszüntetésére felszólító ügyészi felhívásban
A fellebbezés
A fellebbezés jogosultjai tekintetében az Ákr. akként rendelkezik, hogy
- az ügyfél, vagy
- akire a döntés rendelkezést tartalmaz,
- az elsőfokú döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi
- fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet;
- fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni,
- A fellebbezést indokolni kell.
A másodfokú hatóság
- a döntést helybenhagyja,
- a fellebbezésben hivatkozott érdeksérelem miatt, vagy jogszabálysértés esetén azt megváltoztatja vagy megsemmisíti.
A döntés módosítása vagy visszavonása:
Ha a hatóság megállapítja, hogy döntése jogszabályt sért, döntését módosítja vagy visszavonja. ●
- A másodfokú hatóság, a felügyeleti szerv vagy a közigazgatási bíróság által el nem bírált döntés, ●
- jogszabályt sért, ●
- a döntését annak közlésétől számított 1 éven belül, ●
- legfeljebb egy ízben módosítja vagy visszavonja.
Felügyeleti eljárás
A felügyeleti szerv hivatalból megvizsgálhatja az ügyben eljáró hatóság eljárását, illetve döntését.
● Megteszi a szükséges intézkedést a jogszabálysértő mulasztás felszámolására,
● gyakorolja a felügyeleti jogkört: ha a hatóság döntése jogszabályt sért, a legfeljebb egy ízben azt megváltoztatja vagy megsemmisíti, és szükség esetén a döntést hozó hatóságot új eljárásra utasítja.
Ügyész felhívással él, vagy sikertelen felhívás esetén fellép. A hatóság az ügyész által kifogásolt döntését korlátozás nélkül módosíthatja (megváltoztathatja), illetve visszavonhatja (megsemmisítheti) akkor is, ha az Ákr. ezt már nem tenné lehetővé.
Semmisség: A döntés olyan súlyos hibában szenved, hogy azt nem lehet reparálni, így a döntést meg kell semmisíteni.
A végrehajtási eljárás
A végrehajtás célja:
● a hatóság kikényszerítse a hatósági határozatban foglaltakat;
● szükséges egy végleges, kötelezettséget megállapító döntés;
● illetve arra akkor kerülhet csak sor, ha a végrehajtási igény elévülése még nem következett be.
Szakaszai:
- – Végrehajtás elrendelése: döntést hozó hatóság vagy másodfokú döntésesetén az elsőfokú hatóság rendeli el hivatalból/jogosult kérelmére.
- – Végrehajtás foganatosítása: állami adóhatóság/foganatosító szerv önálló bírósági végrehajtóval is szerződhet.