KÖZIGAZGATÁSI JOGALKALMAZÁS

KÖZIGAZGATÁSI JOGALKALMAZÁS

A jogalkalmazás

olyan állami tevékenység, amelyet állami szervek vagy valamilyen jogszabályi felhatalmazás alapján más, nem állami szervek végezhetnek

  • állami tevékenység ●
  • állami szervek vagy valamilyen jogszabályi felhatalmazás alapján más, nem állami szervek ●
  • közhatalom birtokában ●
  • egyedi ügyekben ●
  • jogszabályi felhatalmazás alapján ●
  • meghatározott jogi keretek között ●
  • döntés
  • közfeladat megvalósítását szolgálják,
  • jogvédelmi célú jogalkalmazó tevékenység körébe tartoznak.
  • a jogalkalmazás eredményeként kibocsátott közigazgatási aktus a jövőre nézve hoz létre jogokat, illetve állapít meg kötelezettségeket;

bírói közigazgatási

  • Igazságszolgáltatói hatalmi ág
  • jogvédelem (ellenérdekű felek jogvitájának feloldása jogi eszközökkel)
  • múltbeli tényállás
  • kérelemre
  • peres eljárási törvények (Pp, Kp)
  • sajátos eljárási alapelvek
  • tárgyalás
  • ellenőrzi a közigazgatási eljárást

közigazgatási

  • végrehajtói hatalmi ág
  • jogszabályok betartatása
  • jogok, kötelezettségek a jövőre
  • kérelemre, hivatalból
  • peren kívüli
  • sajátos eljárási alapelvek
  • a bírói döntés kötelező a közigazgatásra

A közigazgatási jogalkalmazási folyamat három fő szakaszra osztható:

  • a jogalkalmazói eljárás megindításának szakasza;

  • - kérelemre vagy hivatalból - az adott ügyre vonatkozó jogszabályok feltárása

  • a tényállás tisztázásának és a döntés előkészítésének szakasza

  • - a rendelkezésre álló adatok, tények bizonyítékok áttekintése - további információ beszerzése - a jogilag releváns tények kiválasztása

  • a döntés meghozatalának és közlésének a szakasza.

  • - határozat vagy végzés - a döntés közlése

hatósági jogalkalmazói tevékenység,

mely a közigazgatási jogalkalmazásnál szűkebb fogalom, hiszen az ilyen tevékenységet hatósági minőségben eljáró közigazgatási szervek végzik

hatóság a jogi normák előírásait a közigazgatási hierarchián kívül álló jogalanyokkal szemben, közhatalom birtokában érvényesíti.

A közigazgatási eljárás egy három szakaszos eljárás: 

  • ● alapeljárás (első fokú eljárás, szükségképpeni szakasz); 
  • ● jogorvoslati szakasz (lehetséges szakasz, ha az arra jogosult valamilyen jogorvoslati eljárást kezdeményez és az Ákr., vagy ágazati törvény kifejezetten megengedi); 
  • ● végrehajtási szakasz (csak bizonyos feltételek fennállása esetén lehetséges szakasz)


közigazgatási hatósági eljárás alapelvei, 

a) jogszerűség elve: 

– a szakszerűség, 

– az egyszerűség, – az ügyféllel való együttműködés és 

– a jóhiszeműség követelményeinek megfelelően,

 – a törvény előtti egyenlőség és az egyenlő bánásmód követelményét megtartva, indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélkül, 

– a jogszabályban meghatározott határidőn belül, észszerű időben jár el.

 b) A hivatalbóliság elve vagy más néven ex officio alapelve szerint a hatóság a kizárólag kérelemre indítható eljárások kivételével hivatalból eljárást indíthat, a kérelemre indult eljárást jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén folytathatja. Hivatalból állapítja meg a tényállást, határozza meg a bizonyítás módját és terjedelmét, valamint az Ákr. keretei között felülvizsgálhatja a saját és a felügyelete alá tartozó hatóság döntését és eljárását.24 

c) A hatékonyság elve szerint a hatóság a hatékonyság érdekében úgy szervezi meg a tevékenységét, hogy az az eljárás valamennyi résztvevőjének a legkevesebb költséget okozza, és − a tényállás tisztázására vonatkozó követelmények sérelme nélkül, a fejlett technológiák alkalmazásával − az eljárás a lehető leggyorsabban lezárható legyen.25 

d) Az ügyfélre vonatkozó alapelvek egy alapelvcsoportot képeznek: ebben az alapelvcsoportban − a címével ellentétben – nem csak az ügyfélre, hanem az eljárás egyéb résztvevőjére nézve is találhatunk alapelveket. Az Ákr. ugyanis kimondja, hogy az ügyfél az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tehet, illetve a hatóság biztosítja az ügyfél, továbbá a tanú, a hatósági tanú, a szakértő, a tolmács, a szemletárgy birtokosa és az ügyfél képviselője − vagyis az eljárás egyéb résztvevője – számára, hogy jogaikat és kötelezettségeiket megismerhessék, és előmozdítja az ügyféli jogok gyakorlását.26 

e) A jóhiszeműség elve és a bizalmi elv alapján az Ákr. kimondja, hogy az eljárás valamenynyi résztvevője köteles jóhiszeműen eljárni és a többi résztvevővel együttműködni. Ezen túlmenően senkinek a magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére

a hatály fajtái: 

 a) tárgyi; 

b) alanyi; 

  • ex lege ügyfélfogalmat is: ez azt jelenti, hogy törvény vagy kormányrendelet meghatározott ügyfajtában megállapíthatja az olyan személyek és szervezetek körét, akik (amelyek) a jogszabály erejénél fogva ügyfélnek minősülnek. 

c) területi; 

d) időbeli 

az eljárás megindulásától egészen a döntés meghozataláig, illetve közléséig tart.

  • a hatáskör mindig arra a kérdésre ad választ, hogy valamely ügycsoportban milyen típusú és milyen szintű közigazgatási szerv jár el
  • az illetékesség azt mutatja meg, hogy az azonos hatáskörű hatóságok közül melyik jár el.
  • hatásköri, illetékességi vita

  • ugyanabban az ügyben több hatóság állapította meg hatáskörét és illetékességét (ebben az esetben pozitív összeütközés
  • negatív összeütközés több hatóság állapította meg hatáskörének és illetékességének hiányát
  • az érdekelt hatóságok kötelesek egymás között azonnal, de legfeljebb három napon belül megkísérelni a vita eldöntését.

a hatóság vagy az ügyintézője nem járhat el az adott ügyben.:a kizárás jogintézménye

  • abszolút, mérlegelés nélküli kizárási okok
  • relatív kizárási ok (elfogultság).

  • abszolút kizárási okok az alábbiak:
  • – az ügy elintézéséből kizárt az a személy, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti, az eljárás egyéb résztvevője és a támogató;
  • – az ügy másodfokú elintézéséből kizárt, aki az ügy elintézésében első fokon részt vett.
  • – a hatóság kizárása kapcsán az Ákr. kimondja, hogy az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti. A hatóság azonban nem válik kizárttá azért, mert a határozatban megállapított fizetési kötelezettség teljesítése az általa megjelölt számlára történik.
  • – a jegyző kizárt annak az ügynek az elintézéséből, amelyben az illetékességi területének az önkormányzata, annak szerve vagy a polgármester ügyfél.
  • – Az ügy elintézéséből kizárt az a hatóság, amelynek vezetőjével szemben kizárási ok merül fel.

a kérelem előterjesztésének szabályai

  • írásban vagy személyesen l
  • előterjesztésének helye mindig az illetékes hatóság vagy kormányablak
  • megérkezésének időpontjában indul.
  • alapvető tartalmi elemeit: azonosításához szükséges adatokat és elérhetőségét

a hatóságnak mindig a tartalma alapján kell elbírálnia,


Az Ákr. az eljárás három fajtáját különbözteti meg:

– az automatikus döntéshozatali eljárást, hatóság részére a kérelem benyújtásakor minden adat rendelkezésére áll, 24 óra

– a sommás eljárást, illetve 8 nap

  • a hiánytalanul előterjesztett kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott és
  • nincs ellenérdekű ügyfél

– a teljes eljárást 60 nap


ügyintézési határidő

Az Ákr. szerint az ügyintézési határidő, ha törvény eltérően nem rendelkezik az eljárás megindulásának napján kezdődik.

Az általános ügyintézési határidő:

  • automatikus döntéshozatal esetén huszonnégy óra,
  • sommás eljárásban nyolc nap,
  • teljes eljárásban hatvan nap.

A fentiekben nevesített határidők a döntés közlését is magukban foglalják.

Az ügyet soron kívül kell elintézni, ha

  • a kiskorú ügyfél érdekeinek veszélyeztetettsége indokolja,
  • életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet elhárítása indokolja,
  • a hatóság ideiglenes biztosítási intézkedést rendelt el, vagy
  • a közbiztonság, a közrend vagy a nemzetbiztonság érdekében egyébként szükséges.

Az ügyintézési határidőbe nem számít be

  • az eljárás felfüggesztésének, szünetelésének és
  • az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama

A nyelvhasználat szabályai

  • Magyarországon a közigazgatási hatósági eljárás hivatalos nyelve a magyar.
  • más nyelv használata is lehetséges;
  • előfordulhat, hogy külföldön jár el magyar hatóság: amennyiben a konzuli tisztviselő és a külpolitikáért felelős miniszter eljárására kerül sor, az eljárás során más nyelv használata is lehetséges;
  • a települési, a területi és az országos nemzetiségi önkormányzat testülete határozatában meghatározhatja a hatáskörébe tartozó hatósági eljárás magyar nyelv melletti hivatalos nyelvét;
  • a nemzetiségi szervezet nevében eljáró személy, valamint az a természetes személy, aki a nemzetiségek jogairól szóló törvény hatálya alá tartozik, a hatóságnál használhatja nemzetiségi nyelvét. Emellett a nemzetiségi nyelven benyújtott kérelem tárgyában hozott magyar nyelvű döntést a hatóság az ügyfél kérésére a kérelemben használt nyelvre lefordítja. Ha a hatóság döntésének magyar és idegen nyelvű szövege között eltérés van, a magyar nyelvű szöveget kell hitelesnek tekinteni.
  • A hatósági igazolvány, hatósági bizonyítvány kiállítására és a hatósági nyilvántartásba történő bejegyzés módjára jogszabály eltérő nyelvhasználati szabályokat állapíthat meg
  • amennyiben a hatóság nem magyar állampolgár, a magyar nyelvet nem ismerő természetes személy ügyfél ügyében magyarországi tartózkodásának tartama alatt hivatalból indít azonnali eljárási cselekménnyel járó eljárást, vagy a természetes személy ügyfél azonnali jogvédelemért fordul a magyar hatósághoz, a hatóság gondoskodik arról, hogy az ügyfelet ne érje joghátrány a magyar nyelv ismeretének hiánya miatt. Amennyiben ezek a feltételek nem állnak fenn, a magyar nyelvet nem ismerő ügyfél − a fordítási és tolmácsolási költség előlegezése és viselése mellett – kérheti, hogy a hatóság bírálja el az anyanyelvén vagy valamely közvetítő nyelven megfogalmazott kérelmét.

Képviselet

A közigazgatási hatósági eljárásban a képviseletnek három formáját különböztetjük meg:

    • a törvényes, . ügyféltől származó jogi aktus.ex lege
    • a meghatalmazotti,

    • általános, minden eljárási cselekményre, azaz a teljes eljárásra kiterjedő,

    • vagy csak egyes eljárási cselekményekre irányuló.

    • az ügygondnoki képviseletet: nincs képviselője és ismeretlen helyen tartózkodik, vagy nem tud az ügyben eljárni, az eljáró hatóság gondoskodik

A tényállás tisztázása

legfontosabb szabályai az alábbiak:

  • ha a döntéshozatalhoz nem elegendőek a rendelkezésre álló adatok, a hatóság bizonyítási eljárást folytat le;
  • a hatósági eljárásban minden olyan bizonyíték felhasználható, amely a tényállás tisztázására alkalmas;
  • nem használható fel bizonyítékként a hatóság által, jogszabálysértéssel megszerzett bizonyíték;
  • a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani;
  • a hatóság szabadon választja meg a bizonyítás módját, és a rendelkezésre álló bizonyítékokat szabad meggyőződése szerint értékeli;
  • törvény vagy kormányrendelet közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján, meghatározott ügyekben kötelezővé teheti valamely okirat vagy más irat bizonyítási eszközként történő alkalmazását
  • nem szorulnak külön bizonyításra: ezek a hatóság által hivatalosan ismert és a köztudomású tények.

A hatóság döntései

  • határozat
  • végzést

A döntés fő szabály szerint tartalmazza:

  • azonosító részében :azonosításához szükséges adatoik
  • a rendelkező részben

  • a hatóság döntését,
  • a szakhatóság állásfoglalását,
  • a jogorvoslat igénybevételével kapcsolatos tájékoztatást és
  • a felmerült eljárási költséget,

  • indokolásban

  • a teljes eljárásra történő áttérés esetén az áttérés indokára
  • a megismerhetetlenné tett zártan kezelt és védett adatokkal együtt megállapított tényállásra, ○ a bizonyítékokra,
  • a szakhatósági állásfoglalás indokolására,
  • a mérlegelés és a döntés indokaira, valamint
  • az azt megalapozó jogszabályhelyek megjelölésére is kiterjedő indokolást

  • záró, vagy hitelesítő rész

ha törvény megengedi a fellebbezést, a hatóság döntése véglegessé válik, ha

  • ellene nem fellebbeztek, és a fellebbezési határidő letelt,
  • a fellebbezésről lemondtak vagy a fellebbezést visszavonták, vagy
  • a másodfokú hatóság az elsőfokú hatóság döntését helybenhagyta, a másodfokú döntés közlésével.

Közlés

a határozatot a hatóság közli az ügyféllel, azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, az ügyben eljárt szakhatósággal

a végzést a hatóság közli azzal, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, és akinek a jogát vagy jogos érdekét érint

  • elektronikus úton;
  • szóban;
  • nem az Ákr.-ben meghatározott feltételeknek megfelelő módon;
  • kézbesítés útján;
  • hatósági kézbesítő általi kézbesítés útján
  • hirdetmény útján;
  • kézbesítési ügygondnok igénybe vételével;
  • közhírré tétel útján

A hatóság jogszabályban meghatározott esetben és adattartalommal az ügyfél adatainak vagy jogainak rendszeres igazolására hatósági igazolványt ad ki

jogorvoslati szakasz

  • a hatósági eljárás második szakasza a jogorvoslati szakasz
  • Az Ákr. szerint a hatóság határozata ellen önálló jogorvoslatnak van helye,
  • míg a hatóság végzése ellen önálló jogorvoslatnak csak akkor van helye, ha azt törvény kifejezetten megengedi,
  • A jogorvoslati eljárás
  • kérelemre,
  • illetve hivatalból indulhat meg
Kérelemre induló jogorvoslati eljárások:  
  • a közigazgatási per,  
  • a fellebbezési eljárás. ● 

Hivatalból induló jogorvoslati eljárások:  

  • a döntés módosítása vagy visszavonása a hatóság saját hatáskörében,  
  • a felügyeleti eljárás,  
  • az ügyészségről szóló törvény szerinti ügyészi felhívás és fellépés nyomán indított eljárás.


A közigazgatási per

  • a per megindítására jogosult

  • ügyfél
  • a jogsértés megszüntetésére felszólító ügyészi felhívásban

A fellebbezés

A fellebbezés jogosultjai tekintetében az Ákr. akként rendelkezik, hogy

  • az ügyfél, vagy
  • akire a döntés rendelkezést tartalmaz,
  • az elsőfokú döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi
  • fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet;
  • fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni,
  • A fellebbezést indokolni kell. 

A másodfokú hatóság

  • a döntést helybenhagyja,
  • a fellebbezésben hivatkozott érdeksérelem miatt, vagy jogszabálysértés esetén azt megváltoztatja vagy megsemmisíti.

A döntés módosítása vagy visszavonása: 

Ha a hatóság megállapítja, hogy döntése jogszabályt sért, döntését módosítja vagy visszavonja. ● 

  • A másodfokú hatóság, a felügyeleti szerv vagy a közigazgatási bíróság által el nem bírált döntés, ● 
  • jogszabályt sért, ● 
  • a döntését annak közlésétől számított 1 éven belül, ● 
  • legfeljebb egy ízben módosítja vagy visszavonja.

Felügyeleti eljárás 

 A felügyeleti szerv hivatalból megvizsgálhatja az ügyben eljáró hatóság eljárását, illetve döntését. 

● Megteszi a szükséges intézkedést a jogszabálysértő mulasztás felszámolására, 

● gyakorolja a felügyeleti jogkört: ha a hatóság döntése jogszabályt sért, a legfeljebb egy ízben azt megváltoztatja vagy megsemmisíti, és szükség esetén a döntést hozó hatóságot új eljárásra utasítja. 

Ügyész felhívással él, vagy sikertelen felhívás esetén fellép. A hatóság az ügyész által kifogásolt döntését korlátozás nélkül módosíthatja (megváltoztathatja), illetve visszavonhatja (megsemmisítheti) akkor is, ha az Ákr. ezt már nem tenné lehetővé. 

Semmisség: A döntés olyan súlyos hibában szenved, hogy azt nem lehet reparálni, így a döntést meg kell semmisíteni.

A végrehajtási eljárás

A végrehajtás célja: 

● a hatóság kikényszerítse a hatósági határozatban foglaltakat; 

● szükséges egy végleges, kötelezettséget megállapító döntés; 

● illetve arra akkor kerülhet csak sor, ha a végrehajtási igény elévülése még nem következett be. 

Szakaszai: 

  • – Végrehajtás elrendelése: döntést hozó hatóság vagy másodfokú döntésesetén az elsőfokú hatóság rendeli el hivatalból/jogosult kérelmére. 
  • – Végrehajtás foganatosítása: állami adóhatóság/foganatosító szerv önálló bírósági végrehajtóval is szerződhet.

 




Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.