stratégia

stratégia

A közigazgatási változások két alapvető típusa a reform és az innováció. 

• A reform alapvetően felülről lefelé irányul, a vezető szint kezdeményezi, a rendszer egészét vagy nagy részét kívánja megváltoztatni, jellemzően jogi jellegű eszközökkel, kötelező a végrehajtása és az értékelése is rendszerszinten történik. 

• Ezzel szemben az innováció általában alulról jövő kezdeményezés, valamely jól körülhatárolható részterületre vonatkozik, a terjedése információ-megosztáson alapul, nem jellemzi kötelezőség és szankció, értékelése folyamatosan történik egyénileg. 

A közigazgatás változásához mindkét típusú kezdeményezésre szükség van, és ezek erősítik is egymás hatását.

Minden szervezet és szakterület számára alapvető fontosságú, hogy rendelkezzen olyan fejlesztési dokumentummal, amely különböző időtávokra bontva tartalmazza cselekvéseinek tervét céljai elérése érdekében.  

A Kormányzati Stratégiai Irányítási Rendszer (KSIR) három részből tevődik össze:

 1. egymásra épülő hosszú, közép- és rövid távú kormányzati tervdokumentumok kialakítása, amelyek szervesen összefonódnak a megvalósítással; 

2. a megvalósítás nyomon követése és szükség szerinti beavatkozások biztosítása; 

3. valamint a fentiek érvényesülését elősegítő tudásgyarapítás, eljárások, intézményi működési formák és segítő eszközök bevezetése és fenntartása.

Stratégia dokumentumok két csoportja: 

  • ▪ tervdokumentumok; 
  • ▪ megvalósítási dokumentumok. 

 A tervdokumentumok időtáv szerinti csoportosítása pedig: 

  • ▪ hosszú táv (10 éven túl) – koncepció; 
  • ▪ középtáv (4-10 év) – stratégia tervezés; 
  • ▪ rövidtáv (1-4 év) – programtervezés, operatív tervezés.


Stratégiai tervdokumentumok

• Megalapozó tervdokumentumok

  1. • Országelőrejelzés
  2. • Zöld könyv

• Koncepcionális tervdokumentumok

  1. • Hosszú távú koncepció
  2. • Fehér könyv

Stratégiai tervdokumentumok

  1. • Nemzeti középtávú stratégia
  2. • Szakpolitikai stratégia
  3. • Intézményi stratégia

Operatív tervdokumentumok

  1. • Miniszteri program
  2. • Szakpolitikai program
  3. • Intézkedési terv (nem szabályozott)
  4. • Intézményi munkaterv

Megvalósítási dokumentumok

• Nyomon követési beszámolók

• Értékelésekről beszámolók

  1. • Előzetes értékelés
  2. • Közbenső értékelés
  3. • Utólagos értékelés

időhorizont                               megnevezés                               kimenet

HOSSZÚ TÁV 10 ÉVEN TÚL   KONCEPCIÓALKOTÁS                ORSZÁG-ELŐREJELZÉS-KÖTELEZŐ

                                                                                                    HOSSZÚ TÁVÚM KONCEPCIÓ

KÖZÉPTÁV 4-10 ÉV               STRATÉGIAI TERVEZÉS              NEMZETI KÖZÉPTÁVÚ STR.-KÖTEL

                                                                                                   FEHÉR KÖNYV

                                                                                                   ZÖLD KÖNYV

                                                                                                    SZAKPOLITIKAI, INTÉZMÉNY STR.

RÖVID TÁV 1-4 ÉV             PROGRAM TERETVEZÉS                 MINISZTERI PR-KÖT

                                           OPERATÍV TERV.                              INTÉZMÉNYI MUNKATERV-KÖT

                                                                                                    FEHÉR KÖNYV

                                                                                                    SZAKPOLITIKAI PROGR.

A stratégia jövőképe és célrendszere  

1. PROFESSZIONÁLIS - Legyenek megbízhatóak a szervezetek. Működjenek úgy, hogy kiszámíthatóak legyenek, jogszerűek, és a munkatársaknak úgy dolgozzanak, hogy szakmai tudásukkal és etikus magatartásukkal az állami működés iránti bizalom alapkövei legyenek. 

2. KÖLTSÉGHATÉKONY - Szolgáltassanak versenyképesen: A szervezeteknek úgy kell működniük, hogy nemzetközi összehasonlításban versenyképes szolgáltatást nyújtsanak. Működjenek költségtakarékosan; olcsón, gyorsan. 

3. SZERVEZETT - Legyenek ügyfélközpontúak: ne okozzanak felesleges terheket az ügyfeleknek, hanem segítsék a munkájukat. A szervezetek menedzsmentjének fő szempontja a felhasználói elégedettség legyen. A szolgáltatás társadalmi költségét kell minimalizálni, ahol nem csak maga a pénzben megjelenő költség, de az ügyfelek egyéb terhelése is figyelembe veendő.

...

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.