
stratégia
stratégia
A közigazgatási változások két alapvető típusa a reform és az innováció.
• A reform alapvetően felülről lefelé irányul, a vezető szint kezdeményezi, a rendszer egészét vagy nagy részét kívánja megváltoztatni, jellemzően jogi jellegű eszközökkel, kötelező a végrehajtása és az értékelése is rendszerszinten történik.
• Ezzel szemben az innováció általában alulról jövő kezdeményezés, valamely jól körülhatárolható részterületre vonatkozik, a terjedése információ-megosztáson alapul, nem jellemzi kötelezőség és szankció, értékelése folyamatosan történik egyénileg.
A közigazgatás változásához mindkét típusú kezdeményezésre szükség van, és ezek
erősítik is egymás hatását.
Minden szervezet és szakterület számára alapvető fontosságú,
hogy rendelkezzen olyan fejlesztési dokumentummal, amely
különböző időtávokra bontva tartalmazza cselekvéseinek tervét
céljai elérése érdekében.
A Kormányzati Stratégiai Irányítási Rendszer (KSIR) három részből tevődik össze:
1. egymásra épülő hosszú, közép- és rövid távú kormányzati tervdokumentumok kialakítása, amelyek szervesen összefonódnak a megvalósítással;
2. a megvalósítás nyomon követése és szükség szerinti beavatkozások biztosítása;
3. valamint a fentiek érvényesülését elősegítő tudásgyarapítás, eljárások, intézményi
működési formák és segítő eszközök bevezetése és fenntartása.
Stratégia dokumentumok két csoportja:
- ▪ tervdokumentumok;
- ▪ megvalósítási dokumentumok.
A tervdokumentumok időtáv szerinti csoportosítása pedig:
- ▪ hosszú táv (10 éven túl) – koncepció;
- ▪ középtáv (4-10 év) – stratégia tervezés;
- ▪ rövidtáv (1-4 év) – programtervezés, operatív tervezés.
Stratégiai tervdokumentumok
• Megalapozó tervdokumentumok
- • Országelőrejelzés
- • Zöld könyv
• Koncepcionális tervdokumentumok
- • Hosszú távú koncepció
- • Fehér könyv
• Stratégiai tervdokumentumok
- • Nemzeti középtávú stratégia
- • Szakpolitikai stratégia
- • Intézményi stratégia
• Operatív tervdokumentumok
- • Miniszteri program
- • Szakpolitikai program
- • Intézkedési terv (nem szabályozott)
- • Intézményi munkaterv
Megvalósítási dokumentumok
• Nyomon követési beszámolók
• Értékelésekről beszámolók
- • Előzetes értékelés
- • Közbenső értékelés
- • Utólagos értékelés
időhorizont megnevezés kimenet
HOSSZÚ TÁV 10 ÉVEN TÚL KONCEPCIÓALKOTÁS ORSZÁG-ELŐREJELZÉS-KÖTELEZŐ
HOSSZÚ TÁVÚM KONCEPCIÓ
KÖZÉPTÁV 4-10 ÉV STRATÉGIAI TERVEZÉS NEMZETI KÖZÉPTÁVÚ STR.-KÖTEL
FEHÉR KÖNYV
ZÖLD KÖNYV
SZAKPOLITIKAI, INTÉZMÉNY STR.
RÖVID TÁV 1-4 ÉV PROGRAM TERETVEZÉS MINISZTERI PR-KÖT
OPERATÍV TERV. INTÉZMÉNYI MUNKATERV-KÖT
FEHÉR KÖNYV
SZAKPOLITIKAI PROGR.
A stratégia jövőképe és célrendszere
1. PROFESSZIONÁLIS - Legyenek megbízhatóak a szervezetek. Működjenek úgy, hogy kiszámíthatóak legyenek, jogszerűek, és a munkatársaknak úgy dolgozzanak, hogy szakmai tudásukkal és etikus magatartásukkal az állami működés iránti bizalom alapkövei legyenek.
2. KÖLTSÉGHATÉKONY - Szolgáltassanak versenyképesen: A szervezeteknek úgy kell működniük, hogy nemzetközi összehasonlításban versenyképes szolgáltatást nyújtsanak. Működjenek költségtakarékosan; olcsón, gyorsan.
3. SZERVEZETT - Legyenek ügyfélközpontúak: ne okozzanak felesleges terheket
az ügyfeleknek, hanem segítsék a munkájukat. A szervezetek
menedzsmentjének fő szempontja a felhasználói elégedettség legyen. A
szolgáltatás társadalmi költségét kell minimalizálni, ahol nem csak maga a
pénzben megjelenő költség, de az ügyfelek egyéb terhelése is figyelembe
veendő.
...